Negatif Anahtar Kelime Optimizasyonu Nasıl Yapılır?
- Negatif Anahtar Kelime Nedir?
- Negatif Anahtar Kelimeler Neden Kullanılır?
- Negatif Anahtar Kelime Optimizasyonu Nasıl Yapılır?
Negatif Anahtar Kelime Nedir?
Negatif Anahtar Kelime, reklamınızın belirli bir kelime veya kelime öbeği tarafından ulaşılmasını engelleyen bir anahtar kelime türüdür. Reklamlarınız, o kelimeyi arayan kişilere gösterilmez.
Negatif anahtar kelimeler, kampanyalarınızdan arama terimlerini hariç tutmanızı ve sadece potansiyel müşterileriniz için önem arz eden anahtar kelimelere odaklanmanızı sağlar. Bu sayede daha net ve daha doğru hedefleme yaparak, reklamlarınızı potansiyel müşterilerinizin önüne çıkarabilir ve yatırım getirinizi artırabilirsiniz.
Negatif anahtar kelimeler , standart anahtar kelime eşleme seçeneklerinin aksine, arama sonuçlarında belirlenen kelimelerde reklamlarınızın görüntülenmesini engellemek amacıyla kullanılan bir anahtar kelime eşleme ve optimizasyon yöntemidir. Negatif anahtar kelime kullanımının en önemli amacı, reklamlarınızın görüntülenmesini istemediğiniz anahtar kelimelerde görünmesini engellemektir. Google Ads’te anahtar kelimeler pozitif ya da negatif olarak ayrılmasa da bazı anahtar kelimelerde reklamlarınızın görüntülenmesini istemiyorsanız bu kelimeleri “negatif anahtar kelime” olarak kullanmalısınız. Negatif anahtar kelimeler “anlamsal olarak negatiflik” değildir.
- Örnek:organik ekmek satan bir e-ticaret siteniz olduğunu varsayalım ve “organik ekmek” kelimesiyle ilgili kullanıcı aramalarında reklamlarınızın görüntülenmesini istiyorsunuz ancak “çavdar ekmeği” ya da “kepekli ekmek” gibi anahtar kelimelerde reklamlarınızın görüntülenmesini istemiyorsunuz. O halde “çavdar”, “kepek” ve “kepekli” gibi kelimeleri negatif anahtar kelime listenize eklemeniz gerekir. Ayrıca e-ticaret sitenizin amacının satış yapmak olduğu düşünüldüğünde kullanıcıların “organik ekmek nasıl yapılır?” sorgusunda da arama sonuçlarında çıkmamak için “nasıl, nasıl yapılır” gibi kelimeleri negatif kelime olarak ekleyebilirsiniz. Böylece reklamlarınız organik ekmeğin nasıl yapıldığını araştıran kişilere değil organik ekmek almaya daha yakın kişilere gösterilir.
Negatif Anahtar Kelimeler Neden Kullanılır?
- Gerçek tıklanma oranlarını yükseltmek(TO).
- Doğru hedef kitleye ulaşmak.
- Maliyeti minimuma indirmek (TBM).
- Yatırım getirinizi maximuma çıkarmak (ROI).
Bildiğimiz üzere bazı kelimeler birden çok anlam içerebiliyor. Bu nedenle yanlış hedef kitleye reklam vermemek için de negatif anahtar kelimeleri tercih edebiliriz. Google Ads, bu durumun gereksiz tıklamalara neden olup maliyetleri olumsuz etkileyebileceğini düşünerek, negatif anahtar kelime eşleme seçeneğini geliştirmiştir. Negatif anahtar kelimeler büyük oranda arama ağı reklamcılığında (search) daha çok tercih edilse de Görüntülü Reklam Ağı’nda da kullanımı yaygındır.
Negatif anahtar kelimeleri “Yalnızca Arama Ağı”, “Arama Ağı ve Görüntülü Reklam Ağı” ve “Görüntülü Reklam Seçenekli Arama Ağı” kampanyaları için eklediğinizde bu sorguları yapan kullanıcılara reklamlarınız gösterilmez. Ayrıca hariç tutulan anahtar kelimeler için terimler eklediğinizde reklamınız bu terimleri arayan veya bu terimleri içeren siteleri ziyaret eden kullanıcılara gösterilmez. (“Yalnızca Görüntülü Reklam Ağı” kampanyaları için kullanılır)
- Standart anahtar kelimeleribelirlerken uyguladığımız titizliği, negatif anahtar kelimeleri belirlerken de uygulamalıyız. Zira yanlış belirlenen negatif anahtar kelimeler yarardan çok zarara da uğratabilir. Bundan ötürü reklam kampanyalarımızın negatif anahtar kelimelerini belirlerken, bazı temel ve teknik unsurları göz önüne alarak, titiz bir çalışma yürütmeliyiz. Bu çalışma esnasında aşağıda belirttiğimiz iki aracı kullanarak veya dikkate alarak negatif anahtar kelimelerinizi belirlerseniz doğru bir çalışmanın ilk adımını atmış olursunuz.
- Negatif anahtar kelimelerikullanırken, mevcut anahtar kelime eşleme seçeneklerinden de faydalanmanızı öneririz. Tam eşlemeli negatif anahtar kelimeler, sıralı eşlemeli negatif anahtar kelimeler ya da geniş eşlemeli negatif anahtar kelimeler, doğru kullanılmadığında reklam performansınızı olumsuz etkileyebilir hatta reklamlarınızın gösterimini tamamen engelleyebilir.
Örnek: “organik ekmek” kelimesinde reklam yayınlamak istediğinizi ve “çavdar ekmek” kelimesinde reklamlarınızın görüntülenmesini istemediğinizi varsayalım. Eğer çavdar ekmek kelimesini geniş eşlemeli negatif anahtar kelime olarak eklerseniz, ’’Ekmek’’ kelimesi tek başına da negatif bir kelime olarak algılanacağından reklam yayınınız organik ekmek arayan kullanıcılara da gösterilmeyebilir. Bunun yerine [çavdar ekmek] tam eşlemeli negatif anahtar kelime kullanmanızı tavsiye ederiz. Ya da yalnızca “çavdar” kelimesini de ekleyebilirsin,z.
-
- Gelişmiş Örnek:“çavdar ekmek” sıralı eşlemeli negatif anahtar kelime kullanmayı tercih ederseniz aşağıdaki arama sorgularında reklamlarınız görüntülenmeyecektir:
- organik çavdar ekmek
- en ucuz çavdar ekmek
- çavdar ekmeğin faydaları
- kaliteli organik çavdar ekmek
- çavdar ekmek satan yerler
Negatif Anahtar Kelime Optimizasyonu Nasıl Yapılır?
Google Arama Motoru
Google arama motorunda reklam vermek istediğimiz ürünü aratarak kullanıcıların sıklıkla arattıkları kelimeleri görüntüleyebiliriz. Örneğin “Maltepe nikah salonu” kelimesinde rezervasyonlarınızı artırmak amacıyla özel nikah salonu işletmesi olan müşterimiz için vereceğimiz reklamlarda aşağıdakine benzer sorguları da kullanıcılar sıklıkla aratmış.
Öte yandan “sorgulama, fotoğrafçısı, tugay yolu” gibi kelimelerde bizimle alakasız gibi göründüğünden negatif anahtar kelime listesine eklenebilir. Böylelikle bu kelimeleri arayan kullanıcıların sorgularında gösterilmeyeceğiz.
Anahtar Kelime Planlayıcı
Anahtar Kelime Planlayıcı, bize çok çeşitlilik fırsatı sunarak yanlış çalışmaların önüne geçmeyi engelleyen en kıymetli araçtır. Genel olarak, yeni reklam kampanyası oluştururken kelimeler ile ilgili fikir ve rapor sunduğu için kullanılır. Google Ads’in sayısız nimetlerinden yalnızca biri olan Anahtar Kelime Planlayıcı, standart anahtar kelimeler dışında negatif anahtar kelime belirlemede de etkilidir.
Anahtar kelime planlayıcı sayesinde, anahtar kelimelerimizin kullanıcılar tarafından aratılan farklı varyasyonlarını görebilir ve böylece alakasız olduğunu düşündüğümüz aramaları engellemek için kendimize bir negatif kelime listesi oluşturabiliriz.
Örneğin yine “Maltepe nikah salonu” anahtar kelimemiz üzerinden örnek verecek olursak, Google Anahtar Kelime Planlayıcının bizim önerdiğimiz kelimeyle birlikte en çok aratılan diğer kelimelerini görebiliriz. Bu kelimeler yeni anahtar kelimelerimiz için fikir oluşturduğu gibi negatif anahtar kelimelerimizi de belirlemede etkili rol oynar. Özel nikah salonu işletmesi olan reklamveren için “evlendirme dairesi”, “belediye” gibi kelimeler gereksiz tıklamalara sebep olabilir. Bu nedenle kampanyamızı oluştururken bu kelimeleri de negatif listemize ekleyebiliriz.
Arama Terimleri Raporu
Reklamlarınıza tıklayan kullanıcıların, reklamınızı görmeden ve tıklamadan önce hangi arama terimlerini kullandığını detaylı şekilde sunan rapordur. Arama terimleri raporunu kullanarak, arama sırasında düşük performanslı kelimeleri negatif anahtar kelimelerinize ekleyerek, reklam performansınızı artırabilir ve maliyetlerinizi düşürebilirsiniz.
Arama terimleri raporu kullanıcıların yaptığı aramalar sonucu reklamımızı tetikleyen sorgulardır. Bu raporu kontrol ederek daha önce gözden kaçırdığınız fakat size maliyet oluşturan kelimeleri negatif anahtar kelime olarak ekleyebilirsiniz.
Negatif anahtar kelimelerinizi Google Ads araçlarının desteği ve titiz bir çalışma sonucu belirledikten sonra, negatif anahtar kelimelerinizi reklamlarınızı optimize edebilmek için “reklam grubu” düzeyinde veya “kampanya” düzeyinde ekleyebilirsiniz.
- Reklam Grubu Düzeyi: Reklam grubu düzeyinde eklenen negatif anahtar kelimeler, sadece reklam grubundaki reklamları etkiler.
- Kampanya Düzeyi: Kampanya düzeyinde eklenen negatif anahtar kelimeler, eklenen kampanyada var olan reklam gruplarındaki tüm reklamları etkiler.
Anahtar kelime planlayıcı veya arama motoru sorgularını kullanarak negatif anahtar kelime belirlemediğimizi yada bu anahtar kelimelerin yeterli olup olmadığını kontrol etmek için arama terimleri raporunu kullanabiliriz.
Sonuç
Negatif anahtar kelime belirleme ve reklam kampanyalarınızı optimize etme sürecini, yeni kampanya oluştururken doğru anahtar kelime analizi ile titizlikle başlatmanız en verimli süreçtir. Bu sayede hem doğru anahtar kelimelerinizi başlangıçta belirlemiş olursunuz hem de negatif anahtar kelimelerinizi başlangıçta belirlediğiniz için gereksiz arama sorgularından kurtulursunuz. Aynı zamanda tıklama oranlarınızı yükselterek gereksiz maliyetlerden kurtulur ve yatırım getirinizi olumlu seviyede tutarak reklam yayınına başlamış olursunuz.
Ardından yapacağınız haftalık ya da aylık anahtar kelime optimizasyonları, kampanyanızın mükemmel seviyede ilerlemesine destek olacaktır. Anahtar kelimelerinizi belirlerken kullanabileceğiniz Anahtar Kelime Planlayıcı sayesinde başlangıçta negatif anahtar kelimeleri belirleyebilirken Arama Terimleri Raporuyla da başlangıçta tespit edemediğiniz ancak zaman içinde kullanıcı sorgularında trafik alan alakasız kelimeleri de negatif anahtar kelimeler belirleyebilirsiniz.
Kampanyalarınız yayınlanmaya devam ederken düzenli aralıklarla Arama Terimleri Raporu’nu kontrol edebilir ve performanslarına göre düzenleyerek reklam kampanyalarınızı sürekli optimize edebilirsiniz.
Sosyal Medya