Canonical URL Nedir?
- Canonical URL, aynı içeriğe sahip olabilme ihtimali olan iki sayfadan, arama motorunda hangi linki temel alacağımızı belirlememizi sağlar.
- Başka bir deyişle, Canonical URL tüm kopya içerikler arasından en orjinal içeriği ortaya çıkarır.
- Yinelenen linkler, aynı içeriğe birbirinden farklı birçok link ile ulaşılması anlamına gelir ve bu da istenmeyen bir durumdur. Çünkü arama motorları sayfa bazında çalışma sergilerler. Tek bir içeriğe farklı linklerden ulaşılabilmesi, arama motorlarındaki sıralamanız açısında dezavantaj yaratabilir. İçeriğinize ait birden fazla URL olması, arama motorları tarafından bu içeriğe ait birden fazla internet sitesi olduğu şeklinde algılanır. Bu nedenle asıl sayfanız daha çok gösterilebilecekken, gösterilme sayınız bölüştürülür ve önem verdiğiniz sayfanız daha az gösterilebilir. Bu gibi durumların önüne geçmek için tercih edilen en iyi yöntem Canonical URL’dir.
- Bir web sitenin birbirine benzeyen, farklı URL’lere sahip birçok sayfası olabilir. Bu durumda, Google botlarına referans alabilecek tek bir sayfa sunmak SEO çalışmalarınız açısından fayda sağlayabilir. Canonical URL’yi kullanarak tüm sayfaları en orijinal ve geçerli sayfaya yönlendirebiliriz.
- Diğer bir ifadeyle, bir Canonical URL ziyaretçilerin görmesini istediğiniz URL’dir.
Aşağıdaki örnekte yer alan URL’lerin, her birinin aynı sayfa olduğunu ispatlamak için bu yola başvurulmaktadır:
- egbilisim.com.tr/
- egbilisim.com.tr/index.html
- egbilisim.com.tr/home.asp
- http://www.egbilisim.com.tr/
- https://www.egbilisim.com.tr/
- Canonical terimi; ilgili, alakalı ve aynı zamanda en basite indirgeme anlamlarına gelir. Bir Canonical URL, görünen en basit ve en önemli versiyon olmalıdır.
Aynı İçerik ve Link Yolu Nasıl Tespit Edilir?
- Web sitenizdeki birden çok aynı içeriğin, farklı linke sahip olduğundan şüpheleniyorsanız ücretsiz SEO VIEWER TOOLS’un Canonical Url Location Checker aracını kullanabilirsiniz. Kopya linki kopyalayarak Perform Check butonuna basınız.
- Bu araç birçok linki kontrol ederken, sonuca göre Canonical Etiket yerleştirerek sorunu çözer. Tüm linkleri kontrol etmek epey zaman alacağından sitemap.xml den tüm linkleri tek seferde kolayca kontrol edebilirsiniz.
Canonical Etiketlemesi Nasıl Yapılır?
- Canonical etiket, sayfanın HTML kodlarında üst tarafta yer alır. Başlık etiketi, meta açıklama ve robot etiketlerinin konulduğu yer ile canonical etiketinin konulduğu yer aynıdır. Yukarıda yer alan example.com örneğini düşünecek olursak, şu şekilde etiket kullanabiliriz:<link rel=”canonical” href=”http://www.example.com/“/>Bu canonical etiket aynı sayfa için canonicalleştirilecek tüm URL’lere yerleştirilmelidir.
Canonical Etiket Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler?
- Çoklu Canonical etiketi değil, yalnızca tek Canonical etiketi kullandığınızdan emin olmalısınız.
- Canonical URLetiketleri iki head etiketi arasında yer almalıdır; <head> ve </head>, çünkü arama botları bu etiketler dışında kalan meta etiketleri göremezler.
- Indexlenmesine izin vermediğiniz sayfaların sitemap içerisinde olmadığından emin olmanız gerekir. Aksi halde Google botlarına önce sayfayı tara izni verip, sonrasında ‘’sayfayı tarama’’ demiş olacaksınız. Bu da, Google botlarında bir karmaşaya neden olacağından siteniz açısından istenmeyen sonuçlar doğurabilir.
- Canonical etiketini dikkatli kullanmalıyız. Bu konuda en çok yapılan yanlış, tam adresin yazılmaması.
Hangi Durumlarda Kullanılır?
- Aynı içeriğe sahip, farklı linkler içeren bir web siteniz olduğunda,
- Farklı kategori ve etiketler üzerinden aynı içeriklere erişim sağlandığında,
- http:// ve https:// içerikli URL’ler sitenizde bulunduğunda,
- www ile başlayan ve www ile başlamayan site adresleriniz bulunduğunda,
- Sitenizdeki mobil arayüzün farklı URL ve subdomain ile görüntülenebildiği durumlarda Canonical URLkullanmalısınız.