Search Console Nedir, Nasıl Kullanılmalıdır?
Adını sıklıkla duyduğumuz Google Search Console, geçmişte Google Webmaster Tools adıyla biliniyordu. Dünyanın en popüler arama motoru olan Google tarafından web sitesi sahiplerine, Google organik sonuçlardaki durumlarını analiz edebilmeleri için sunulmuş ücretsiz bir hizmettir. Search Console sayesinde web sitenizin arama sonuçlarında nasıl bir performans gösterdiğini görebilirsiniz. Sitenizin hangi arama sorgularında gösterim ve tıklama aldığını, kaçıncı sırada yer aldığını görebilirsiniz. Sitenize verilen backlink’lere ilişkin bağlantı verilerini ve organik sonuçlardaki genel durumu analiz etmeniz bu sayede mümkün olur. Sitenizin hangi arama sorgularında, yani anahtar kelimelerde daha iyi performans gösterdiğini analiz edebilirseniz, SEO ile ilgili iyileştirmeler yapmanız ve daha etkili sonuçlar almanız da mümkün olur. Diğer taraftan internet siteniz herhangi bir nedenden dolayı bir hata barındırıyorsa, Google arama sonuçlarında ortaya çıkabilecek olumsuz durumları Search Console kullanarak tespit edip çözüme kavuşturabilirsiniz. Hataların erken belirlenmesi sıralama kaybetmenizin önüne geçecektir.
Bu araçtan sadece web sitesi sahipleri değil, aynı zamanda webmasterlar, SEO uzmanları ve dijital pazarlama uzmanları da yararlanabilir. 2015 senesine kadar “Google Webmaster Tools” adı ile tanınmakta olan bu ürün artık Search Console olarak bilinmektedir.
Search Console Nedir ?
Google arama sonuçlarındaki durumunuzu ücretsiz analiz eden bir hizmet olan Search Console, SEO için kullanılması gereken en önemli araçlardan biridir ve bir Google hizmetidir. Küçük ya da büyük pek çok işletme, Google’ın bu hizmetinden faydalanmaktadır. Web sitesi sahiplerine müthiş bir kolaylık sağlayan araç, zaman kaybı yaşamanızın da önüne geçmektedir. Google arama sonuçlarında sitenizin nasıl yer aldığını izlemenize, yönetmenize ve sorunları gidermenize yardımcı olur. Sonuçlara bakarak analiz yapabilir ve işlemlerinizi gerçekleştirebilirsiniz.
İnternette nasıl bir imaja sahip olduğunu bilmek işletmelerin oldukça önemsediği bir konudur. Search Console sayesinde arama motorlarında üst sıralarda yer almak için işlemler yapabilir ve web sitesinizde iyileştirmeler gerçekleştirebilirsiniz.
Search Console, sitenizin hangi arama sorgularında öne çıktığını gösterirken hangi arama sorgularında da sonuç alamadığınızı anlamış olursunuz. Eğer bir web siteniz varsa büyüklüğü ne olursa olsun Search Console’dan ücretsiz faydalanabilirsiniz. Google, bütün web site sahiplerinin bu üründen faydalanmasına imkan sağlamaktadır. Tabii bu tip analizlerin çok daha sağlıklı bir şekilde yapılabilmesi için en azından belli bir süre (45 gün ve daha fazlası) geçmesi ve Google’ın veri toplaması gerekmektedir.
Sitenizi büyütmeyi amaçlıyor ve sabırla gelişmeyi önemsiyorsanız Google’ın sunduğu bu hizmetten mutlaka faydalanmanızı öneririz. Web sitenizi ülkeler bazında da özel olarak takip etme özelliği bulunmaktadır.
Daha fazla ziyaretçiye ulaşmak ve arama sonuçlarında ilk sayfada yer almak için optimizasyon yapmak gerekiyor eğer SEO araçlarını kullanıyorsanız, bu süreci en sağlıklı şekilde yürütebilmek için Search Console kullanabilirsiniz. Bu sayede web sitenizde yer alan kritik hataları görüntüleyebilir ve analiz edebilirsiniz.
Google Search Console Nasıl Kullanılır?
Ücretsiz bir Google hizmeti olan Search Console, görünürlüğünüzü artırmak adına olmazsa olmaz bir hizmettir. Peki Search Console nasıl kullanılır ve neler yapılabilir? Gelin bu soruların cevaplarına beraber bakalım.
- Web sitesi sahipliğini doğrulayabilir ve site haritası yollayabilirsiniz. Yolladığınız site haritasının doğru olup olmadığını denetleyebilirsiniz.
- Tarama oranına dair istatistikleri inceleyebilirsiniz.
- Arama sonuçlarında yer alan fakat yer almasını istemediğiniz sayfaları kaldırabilirsiniz.
- Alan adı sürümüne dair tercih yapabilirsiniz.
- Web aramalarında hangi anahtar kelimeler aracılığıyla sitenize ulaşıldığını görebilirsiniz.
- Uygulanan spamlardan hızlı bir şekilde haberdar olabilirsiniz. Genel anlamda da bütün güvenlik problemlerini hemen öğrenebilirsiniz.
- Sayfa hızlarına yönelik problemlerin takibini yapabilirsiniz.
- Sitede yer alan schema kodlarındaki hataları takip edebilirsiniz.
- Sitedeki herhangi bir sayfayı Google botlarına taratabilir ve sayfadaki kritik sorunları öğrenebilirsiniz.
Search Console Kullanmanın Avantajları Nelerdir?
Bir arama motoru için en önemli kriter, kullanıcıların aradığı doğru sonuca ulaşabilmesine yardımcı olmaktır. Bu da büyük bir titizlik, emek ve bilgi ile sağlanabilecek işlemler bütünü ile mümkün olmaktadır. Doğru yapılandırılan ve SEO kriterleri gereğince doğru süreç yöneten sitelerin ilk sayfalarda yer alması daha muhtemeldir. Rakiplerinizin önüne geçmek için kullanıcıların ve Google’ın beklentilerini doğru şekilde anlamak ve bu doğrultuda aksiyon almak oldukça önemlidir. Google Search Console temel olarak şu avantajları sunar;
- Google’ın web sitenizi tarayıp tarayamadığını anlama,
- Dizine ekleme sorunlarını ortadan kaldırabilme,
- Güncellenen içeriklerin tekrar dizine dahil edilmesini talep etme,
- Arama trafik verilerini detaylı olarak raporlama,
- Hangi web sitelerin sitenize özel olarak bağlantı (backlink) verdiğini görme,
- Mobil kullanıma ve AMP’ye ilişkin sorunları düzeltebilme imkanı.
Search Console sayesinde yukarıdaki imkanlardan faydalanırken Google arama sonuçlarında da ilk sıralarda yer almanıza sebep olacak engelleri ortadan kaldırabilirsiniz.
Search Console İçinde Bulunan Menüler
Search Console içinde bulunan hizmetlerden bazılarına daha yakından bakalım.
Önizleme: Performans, kapsam ve geliştirmeleri görebileceğiniz özet bölümdür.
Performans: Web sitenizin arama sonuçlarında nasıl bir sonuç elde ettiğini gösterir. Toplam tıklanma sayısını, toplam gösterim sayısını, ortalama tıklanma oranını ve ortalama konumu Google’da sıralama elde ettiğiniz tüm kelimeler özelinde görebileceğiniz menüdür. Bu menü aracılığıyla tarih aralığı seçimi yaparak son 3 ay, son 6 ay, son 1 yıl ya da istediğiniz özel bir tarih aralığını seçip sonuçları görüntüleyebilir, ilerleme ya da gerilemeleri görebilirsiniz. Sitenizi ziyaret eden kullanıcıların anahtar kelime özelinde hangi ülkeden yönlendiğini görebilirsiniz. Hangi cihazlar kullanılarak ziyaretçi edinmişsiniz örneğin: mobil cihazlar mı, masaüstü bilgisayarlar mı ya da tabletler mi görebilirsiniz. Hatta sadece Google arama türü olarak metin sonuçlar için değil, görsel, video ve haberler bölümünde hangi kelime ile hangi sırada yer almışsınız seçim yaparak görüntüleyebilirsiniz.
URL Denetimi: Web sayfanız dizine dahil edilmeden önce sitenin taranması şarttır. Bu işleme dair tüm somut bilgileri bu alanda bulabilirsiniz. Tarama hataları, tarama istatistikleri, Robots.txt, URL parametreleri, güvenlik sorunları buna örnek olarak verilebilir.
Dizin: Kapsam, site haritaları ve url kaldırma menülerini görebilirsiniz. Bu bölümde web platformunuzun kaç sayfasının Google dizinine dahil edildiğini görebilirsiniz. Dizin bölümü içinde yer alan Kapsam menüsünde 404 hataları ve tarama sorunlarını görebilirken, site haritaları menüsünde site haritanızı Google’a yükleyebilirsiniz, site kaldırma menüsünde ise Google’da var olmasını istemediğiniz sayfalarınızın URL’sini girerek Google’da var olmasına engel olabilirsiniz.
Geliştirmeler: Önemli web verilerinizi ve mobil kullanılabilirliğinizin detaylarını bu menü altından rahatlıkla denetleyin ve gerekli iyileştirmeleri yapmak için bir an önce harekete geçin.
Güvenlik ve Manuel İşlemler: Manuel işlemler menüsünde sitenizle ilgili bir sorun olup olmadığını göreceksiniz genelde bir sorunla karşılaşmazsanız tabii gizli saklı yanlış uygulamalar yapmıyorsanız 🙂 Güvenlik sorunları menüsünde ise yine mevcut durumu görüntüleyebilirsiniz.
Bağlantılar: Bu menü en çok seveceğiniz menüler arasındadır. İç bağlantılar ve dış bağlantılar olarak içinde ikiye ayrılan bu sayfada dış bağlantılar altında web sitenize hangi siteler link vermiş (backlink), en çok bağlantı veren metinler hangileri görürken iç bağlantılar bölümünde en çok bağlantı verilen sayfalarınızı görebilirsiniz yani diğer iç sayfalarınızdan hangileri hangi sayfaya link vermiş burada adetleri görebilirsiniz.
Web siteniz Google Search Console’a Nasıl Eklenir?
Google’ın bu başarılı ve ücretsiz hizmetinden faydalanmak için aşağıdakileri uygulayınız.
- Google’a search console yazın.
- https://search.google.com/search-console/ linkinden Search Console’a giriş yapın.
- “Şimdi başla” butonuna tıklayarak Google hesabınızla giriş yapın. (Google hesabınız yoksa önce bir Google hesabı oluşturun)
- Google Search Console’a Hoş geldiniz sayfası sizi karşılayacak.
- Alan adınızın girişini yapın. (Bir alan adınız yoksa önce bir alan adı edinin bunun için Natro‘yu tavsiye edebiliriz)
- Alan sahipliğinizi DNS kaydıyla doğrulayın. Hemen doğrulama yapmak için işlemleri gerçekleştirin ya da şu an hazır değilseniz daha sonra doğrula butonuna tıklayınız.
- Alan adının bizzat sahibi olduğunuzu Search Console’a kanıtlayıp ücretsiz bir şekilde Search Console kullanmaya başlayabilirsiniz.